Week twee; gewend en wel

20 september 2014 - Rabat, Marokko

iyeh, de tweede week is ook alweer bijna achter de rug. Ik schrijf mijn stukje nu al, omdat ik morgen vroeg met de bus naar Skoura vertrek. Dit ligt zo'n 570 km verderop. Hier gaan we naartoe met de bus, wat ons ongeveer 12 uur gaat kosten. Maar nu eerst de rest van de week. Ik wil ook alvast even waarschuwen, want de tijd die ik op het NIMAR doorbreng is vooral school, studeren en luisteren. Niet bijzonder interessant om elke keer over te schrijven, dus hier en daar zal het verhaal saai en eentonig zijn. Maar goed, maandag. Maandag begon met een les Darizja van Yelins. Hier hebben we weer allerlei woorden, zinnen en cijfers herhaald om er maar voor te zorgen dat alles in je hoofd blijft zitten. Ik merk dat het leren steeds beter gaat, al blijft het wel lastig. De laatste keer dat ik een vreemde taal leerde was in de 2e klas op Schravenlant, bijna 11 jaar geleden. Na de les hadden we een lecture over de politiek van Marokko. Deze les kregen we van een semi-historicus politicoloog. Voor deze les hadden we een tekst opgekregen die nogal kritisch was op het politieke gestel van Marokko. De docent die voor de klas stond was juist erg te spreken over de politiek en vooral de koning. Marokko is onder de Arabische landen met een meerkamer en een meer partijen stelsel wat beschermd is middels de grondwet. Dit is inderdaad bijzonder, maar de laatste 60 jaar is de grondwed 6 keer gewijzigd, dit gaat dus betrekkelijk makkelijk naar mijn idee. Ook heeft de koning aardig wat macht afgestaan, maar hij heeft nog steeds ongekend veel macht. Voor de lezers die iets van Europese geschiedenis weten: Mohammed VI (zo heet 'ie) heeft, naar wat ik begrijp, net zoveel macht al de Europese koningen hadden vanaf Lodewijk XIV t/m het revolutiejaar 1848. Hij kan de president ontslaan, het parlement ontbinden en naar eigen zeggen een regering in elkaar zetten. Hij moet dit met toestemming van andere doen, maar dit kan hij ook negeren. Dinsdag was niet bijster interessant, dus daar ga ik niet veel woorden aan vuil maken. 's Morgens hadden we Methoden & Technieken, 's middags hadden we weer Darizja. Woensdag stond er een trip naar Salé op de planning (zie foto's). Salé is de stad aan de andere kant van de rivier die langs Rabat loopt. Salé heeft ook net iets meer inwoners dan Rabat. In Salé zijn de huizen veel goedkoper en men kan makkelijk heen en weer tussen de steden met de tramverbinding. Deze rijdt erg frequent en is goedkoop. Salé was vroeger een piratennest en heeft meerdere malen een beleg mee gemaakt van den Spanjaarde, Nederlanders, Engelsen enz. Alle schepen die in de tijd van de VOC naar Indië voeren kwamen hier namelijk voorbij. De inwoners van Salé kwamen met hun kleine bootjes snel de stad uit en sloegen hun slag waarna de bootjes in aller ijl weer terug gingen en de poort op slot ging. Het water van de rivier liep namelijk door de poort naar binnen en in de stad waren pas de aanmeer plaatsen. Aan de kant van de zee is het bastion gebouwd. Achter het bastion ligt een groot braak liggend terrein. Dit was eerst een begraafplaats. Volgens de regels van de Koran moest alles wat met een stad te maken had binnen de muren liggen, dus ook de begraafplaats. Omdat het terrein achter het bastion vaak verwoestingen mee maakte, werden hier geen huizen gebouwd, een vrij logische keuze dus om hier een begraafplaats te plaatsen. Ook werkte dit als afschrikking voor de schepen die kwamen belegeren. Het gaf een signaal af van: dit staat jullie te wachten. Donderdag was eigenlijk hetzelfde als de dinsdag, niet erg bijzonder dus. 's Avonds hadden we echter een interessante lezing van Marjo Buitelaar. Zij is binnen de antropologie op het gebied van Islam en Arabië een hele grote. Ze presenteerde het onderzoek wat ze gaat doen, wat over de Hadsj gaat (waarschijnlijk spel ik het verkeerd, maar zo klonk het). Vrijdags kregen we weer college van Marjo Buitelaar. Dit keer ging het over de gehele Ramadan en welke rituelen daar bij horen. Ook kwamen allerlei gedachten die om deze rituelen heen hangen aan bod. Er werden ook een paar opmerkingen gemaakt over de Ramadan. Zo is het drinken van alcohol en roken verboden vanaf 30 dagen voor de Ramadan. Dit is bijzonder want alcohol en roken zijn sowieso verboden volgens de Koran. Na haar college hadden we week-evaluatie met Cynthia en daarna werden de weekendklokken geluid. Ik ben in de Medina een broodje wezen eten met Anas (een Marokkaan), Sophie, Annelies en Yara. Na dit broodje heb ik een dutje gedaan thuis en daarna ben ik richting het strand gegaan om daar te chillen met een aantal van de groep. Meerdere waren er aan het surfen, maar hier heb ik niet zo'n zin in. Nog niet. Na het surfen gaf Yara een yoga les. Hier heb ik wel aan mee gedaan. Nooit gedacht dat ik het leuk zou vinden, maar het is erg leuk. Je wordt er erg rustig van en je leert naar je lichaam luisteren. Hierna heb ik heerlijk geslapen en zaterdag heb ik eigenlijk niet veel bijzonders gedaan. Nouja, ik heb aan m'n blog gewerkt, haha

Komende week wordt een interessante week vanwege de excursie die in de planning staat. Ik ga nu m'n spullen inpakken en daarna niet te laat naar bed omdat ik om half 9 verwacht wordt. Dat zijn toch geen tijden voor een zondag en zeker niet voor een student. Enfin, het is voor een goed doel.

Tot volgende week!

1. Yvonne:
    21 september 2014
    Lijkt op een inburgeringscursus deze 2e week. Gefotografeerde plekken van Rabat e.o. hebben wij ook gezien. Veel succes in Skoura!!
  2. Okke:
    21 september 2014
    Leuk blog Sjors! Zo te lezen onderneem je ontzettend veel daar en heb je het al prima naar je zin.
  3. Dick:
    22 september 2014
    Ik volg je op de voet, dus......
  4. Nick:
    22 september 2014
    Ha Sjors,
    Mochten jullie nog tijd over hebben in Skoura, ga dan even in Ouarzazate kijken. Wij hebben daar een paar nachten in Dar Kamar geslapen. Een prachtig Riad waar je heerlijk kan eten en drinken op het dakterras. Ook wijn en bier!
    Xxx Nick
  5. Yvonne: