4e week, standaard begint

5 oktober 2014 - Rabat, Marokko

Week 4 is bijna om. De tijd gaat zo snel hier (gelukkig ben ik hier nog wel even)! Er is niet heel veel bijzonders gebeurd. Zoals in de titel staat is alles standaard aan het worden.. De colleges die we krijgen gaan over het thema 'social movement'. Erg interessant om te horen hoe er hier protesten ontstaan en wat voor een rol de koning hierin heeft. Ook de lessen Darizja worden steeds leuker. We kunnen al steeds beter gesprekjes voeren en de grammatica komt ook steeds beter in m'n geheugen terecht. De excursie van woensdag ging naar het "institut royal de la culture Amazighe". Hier kregen we een rondleiding in en om het gebouw en daarna een lezing. Allemaal erg interessant, dit verhaal wordt nog veel interessanter, maar dit verhaal komt bij de vrijdag te staan. Donderdagmiddag ben ik samen met Lenneke op huizenjacht geweest. Ja, jullie lezen het goed, ik woon nu samen met iemand! Haha!! Lenneke heeft de afgelopen maand in een gastgezin gezeten en heeft het hier heel erg naar haar zin gehad. Maar vrijdag zou er nog iemand bij komen. Dit meisje zou samen met haar in de woonkamer slapen. Nu had Lenneke al weinig eigen ruimte en nu zou ze die ook nog eens moeten gaan delen. Begrijpelijk dus dat ze weg wilde uit haar gezin. We hadden en afspraak gemaakt met een straatmakelaar die ons een vijftal appartementen heeft laten zien. Het is uiteindelijk de 5e geworden (zie filmpje), maar een eervolle vermelding voor de 3e moet gemaakt worden. De ligging van dat appartement was geweldig (7e verdieping, groot terras en vlak boven de supermarkt), maar de inrichting man! Die was het beste te omschrijven als een kruising tussen de Efteling en het interieur van een woonwagen. Het deed gewoon pijn aan je ogen zo fel waren de kleuren. Vrijdag hadden we weer een afspraak met de makelaar en is de deal gesloten. Dit was in de middag. 's Morgens hadden we nog een lecture die ook over social movements ging in Marokko. Na deze lecture hadden we weer een weekevaluatie waar we te horen kregen hoe onze eerste stukken becijfert waren en wat er goed of minder goed aan was. Na deze informatie hebben we het uitvoerig over de excursie van woensdag gehad. Er waren namelijk een aantal studenten, waaronder ik, die het idee hadden dat de persoon in kwestie een overheidspraatje hield. Het kwam er namelijk op neer dat de man allerlei dingen vertelde die later onderuit gehaald werden door de discussie die vrijdag. instituutHet instituut had het predicaat koninklijk. Er wordt door de overheid dus een aardige hoeveelheid geld in gepompt. Helaas ben ik vergeten foto's te maken, maar het zag er ook uit alsof er veel geld in was gegaan (marmeren vloer, gebouw was veels te groot voor de functie, enz.). Nu blijkt dus dat er in Marokko voor zo'n beetje alles wel een instituut is en dat dit een manier is van de koning om al deze groepen monddood te maken. Ze krijgen namelijk hun zin door erkend te worden met een instituut. De koning wijst het college van bestuur aan zodat hij er controle over houd en aan het hoofd staat meestal een persoon die voorheen aardig wat kritiek uitte op de koning. Door deze aanstelling, die geweigerd kan worden maar waar meestal een zeer goed salaris aan verbonden is, wordt deze persoon ook monddood gemaakt. Die avond heb ik tijdens het maken van de lasagne het er met Nora over gehad. Ik weet niet of ik haar al aan jullie heb voorgesteld, maar Nora woont ook bij ons huis. Ze doet onderzoek naar het opzetten van het Berber-instituut en allerlei zaken hier omheen. Ze was dus ook mee naar het instituut waar we woensdag waren. Tijdens het koken hadden we het over wat de man allemaal had gezegd en zij vertelde dat het grootste gedeelte niet waar was. Onze gedachte was dus waar. Zaterdag ben ik samen met Lenneke de erste maand huur wezen betalen, cash. Dit was nog een hele klus. We konden namelijk niet al het geld in 1 keer pinnen en moesten dus meerdere keren per persoon pinnen voor we het juiste bedrag bij elkaar hadden. Ook moesten we de eerste huur dubbel betalen, inclusief borg was dit. Het pinautomaat geeft echter alleen maar 100 en 200 briefjes, dus jullie begrijpen al dat je met een stapel geld waar je U tegen zegt over straat loopt. Niet een heel fijn gevoel om met omgerekend ruim 800 euro cash over straat te lopen.. Maar goed, niks gebeurd en gewoon betaald. Nadat de huur betaald was hebben we wat schoonmaak spullen gekocht want de keuken plakte nogal erg. Deze hebben we uiteindelijk maar voor de helft schoongemaakt, de keuken is te groot en we gebruiken toch niet alle kastjes. Zondags, vandaag, was het een bijzondere dag. Het is namelijk offerfeest. De hele week waren er over in de medina schapen te koop en werden er messen geslepen op elke straathoek. Het offerfeest is één van de belangrijkste feesten binnen de islam en wordt dus ook door iedereen gevierd. Ik heb overdag eerst met Nora, Jeroen en een vriendin van Nora (Marieke, toevallig de vrouw van mijn Darizja leraar :)) hamburgers gegeten en gezellig over koetjes en kalfjes gepraat. Later heb ik al een deel van mij spullen naar het nieuwe appartement gebracht. Toen ik over straat liep was deze uitgestorven. Echt niemand te bekennen. Ik had echter gehoord dat het in de medina één grote chaos was van schreeuwende kinderen, bloed en gefeest. Een aantal van onze groep woont namelijk in de Medina en hebben het dus van dichtbij meegemaakt. Ik ben echter op veilige afstand gebleven. Hoe interessant het ook mag zijn, ik pas dit jaar toch maar liever. Het schijnt namelijk een gruwelijk gezicht te zijn.

Zo, nu volgt nog een stukje dat eigenlijk bij vorige week moet komen, maar om welke reden dan ook ben ik dit compleet vergeten te typen. Zondag was Annelies namelijk jarig. Dit werd zaterdag avond gevierd op het strand. Ik ben hier rond een uur of 9 heen gegaan en gezellig met iedereen op het strand gezeten. Er was en kampvuur en een grote hoeveelheid frisdrank. Dit is geen ander woord voor "drank", aangezien dat voor heel veel problemen kan zorgen in Marokko als je dit in het openbaar consumeert. Er werd door een aantal van ons gezwommen en er werd ook muziek gemaakt. Omar had zijn gitaar namelijk meegenomen. Los van gitaarmuziek was er ook muziek van de telefoon. Ik kwam er die zaterdag avond achter dat mijn muzieksmaak nogal afwijkt van de rest en dat mijn smaak over het algemeen niet zo heel erg gewaardeerd wordt. hiermee bedoel ik niet dat niemand mijn muziek leuk vindt (verre van zelfs), maar dat ik gewoon een vreemde smaak heb. Dit verschilt echter niet heel erg veel met wat mijn vrienden in Nederland van mijn muzieksmaak vinden, dus en verschil met de meningen van mijn vrienden in Nederland is er niet, haha!!

Maandag ga ik zo vroeg mogelijk de rest van mijn spullen over brengen en keihard aan mij huiswerk. Ik moet namelijk nogal wat lezen en paar opdrachten schrijven. Good Fun op je vrije maandag dus.. We hebben de maandag vrij gekregen van het NIMAR omdat dit in Marokko namelijk over het algemeen ook een vrije dag is. Een soort Tweede Offerfeest dag zeg maar. Hoop dat het volgende week wat interessanter wordt voor jullie om te lezen en

Bes-slama!!

1. Flip:
    8 oktober 2014
    He Sjors,
    Wat een vette excursie vorige week! Nu weer een eigen huis. Foto's?
    xxFlip
  2. Sjors:
    8 oktober 2014
    Ik heb van m'n nieuwe huisje een filmpje gemaakt, das makkelijker dan een hele reeks foto's